Reklama
Reklama

Owsianka to najzdrowsze śniadanie? Tylko, jeśli dobrze ją przyrządzisz

Owsianka to jedno z najpopularniejszych śniadań. Uznaje się ją za zdrowy posiłek, który dostarczy nam dużo energii o poranku. Jednak wiele osób zapomina o tym, że to, z czego przygotujemy owsiankę, ma ogromne znaczenie. Dodanie do niej niektórych składników może sprawić, że ten posiłek nie wpłynie pozytywnie na nasze zdrowie, a wręcz nam zaszkodzi. Sprawdź, jakich błędów unikać przygotowując owsiankę.

Owsianka jest dobrym wyborem na śniadanie. Wynika to przede wszystkim z dużej zawartości błonnika, który świetnie wpływa na nasz organizm. Jednak specjaliści przestrzegają, aby zachować rozsądek przy dodawaniu do niej składników, ponieważ niektóre z nich mogą zmniejszyć wartości odżywcze tego posiłku. Podpowiadamy, jak przygotować owsiankę, aby nadal była pożywna i zdrowa. 

Dlaczego śniadanie jest tak ważne?

Pomijanie śniadania jest jednym z największych błędów żywieniowych. Ma to ogromny wpływ na nasz organizm i może nieść za sobą poważne konsekwencje.

Przede wszystkim, jeżeli dbamy o naszą figurę, to musimy mieć świadomość tego, że brak śniadania przyczynia się do spowolnienia metabolizmu. W przypadku, gdy nasz organizm jest głodzony, to przechodzi on w tak zwany tryb przetrwania i nie zużywa on od razu dostarczanych kalorii, tylko magazynuje je w postaci tłuszczu, przygotowując się na kolejne okresy bez jedzenia. W efekcie wzrasta ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości.

Dodatkowo brak śniadań zwiększa prawdopodobieństwo wieczornego i nocnego podjadania. Głodząc się w pierwszej części dnia, przyczynimy się do tego, że nasz organizm i tak upomni się o niezbędną mu do funkcjonowania energię. Wobec tego nic dziwnego, że wieczorem zaczniemy odczuwać większy głód i sięgniemy po coś, co szybko go zaspokoi. Zazwyczaj będą to węglowodany proste i tłuszcze, które nie dostarczają nam zbyt wielu wartości odżywczych.

Co więcej, warto wiedzieć o tym, że niejedzenie śniadań wydłuża czas reakcji mózgu. Oznacza to, że pozbawieni porannej dawki energii, dłużej przetwarzamy informacje i wolniej reagujemy na bodźce. Skutkować może to mniejszą wydajnością np. w pracy. Nie zapominajmy także, że brak śniadań może także doprowadzić do zaburzeń rytmu odżywiania, a niejedzenie porannego posiłku może skutkować nerwowością, rozdrażnieniem i frustracją.

Wobec tego skutki pomijania śniadań mogą być bardzo poważne dla organizmu i kondycji psychicznej. Warto więc dostarczać sobie o poranku porcję zdrowych i zbilansowanych posiłków, które dodadzą nam energii na resztę dnia.

Czemu owsianka jest zdrowa?

Jednym z częstych wyborów śniadaniowych jest owsianka. Dietetycy przyznają, że jest ona doskonałą opcją na pierwszy posiłek.

Zawiera w sobie specyficzny rodzaj rozpuszczalnego w wodzie błonnika, znany jako beta-glukan. Przyczynia się on do obniżenia poziomu złego cholesterolu, a także obniża cukier we krwi. Dodatkowo wspiera pracę naszych jelit. Błonnik sprawia także, że pozostajemy syci przez dłuższy czas i nie mamy chęci na podjadanie.  

Jednak musimy mieć świadomość, że nie każda owsianka jest zdrowa. Czasem przygotowując ją, popełniamy błędy, które obniżają wartość tego posiłku, a nawet i mogą nam zaszkodzić.

Jakich błędów unikać przygotowując owsiankę?

Wobec tego warto wiedzieć, czego unikać przygotowując naszą owsiankę, aby nadal pozostawała zdrowym i pożywnym śniadaniem. Podpowiadamy, jakich błędów nie popełniać, podczas przyrządzania wartościowej owsianki:

  • Unikaj cukru - niektórzy, aby poprawić smak owsianki, decydują się na dodanie do niej cukru. Jednak nie jest to najlepszym pomysłem, ponieważ nie tylko przyczyniamy się do zwiększenia kaloryczności posiłku, ale i obniżamy jego zdrowotne właściwości. Eksperci alarmują, że dodanie do owsianki cukru, ciężkiego kremu lub syropu, może sprawić, że w naszym organizmie pojawią się stany zapalne. Wobec tego smak owsianki lepiej poprawić poprzez dodanie do niej np. świeżych lub suszonych owoców.
  • Wybierz dobre mleko - następny błąd wynika z doboru złego mleka. Jeżeli do owsianki dodamy wysokotłuszczowe lub słodzone mleko roślinne, możemy znacząco zwiększyć jej kaloryczność, ponieważ w tych produktach znajduje się wiele tłuszczu i cukru. Z tego powodu, warto zawsze czytać etykiety produktów, które kupujemy. Sprawdzajmy, czy mleko roślinne nie jest dodatkowo słodzone oraz wybierajmy produkty, które mają jak najkrótszy skład, ponieważ są one najbardziej naturalne.
  • Dodatki mają znaczenie - przygotowując swoją owsiankę, nie zapominajmy o tym, aby dodatki do niej były naturalnymi produktami. Warto do naszego posiłku dodać jagody, orzechy włoskie, migdały, siemię lniane czy odrobinę miodu. Sprawi to, że nasza owsianka będzie w pełni składała się tylko z pełnowartościowych produktów, które przyczynią się do polepszenia, a nie pogorszenia kondycji naszego organizmu.

Zobacz też:

Smakują jak szarlotka z patelni. Szybkie i proste placuszki nie tylko dla dzieci

Ta zupa może zastąpić cały obiad. Jest smaczna i sycąca

​W PRL-u jedli je wszyscy. Odświeżony przepis jest jeszcze smaczniejszy

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: śniadanie | zdrowe żywienie