Reklama
Reklama

Mają więcej witaminy C niż cytryna. Kiedyś jedli je wszyscy, dziś odeszły w zapomnienie

Owoce to nie tylko smaczne i orzeźwiające przekąski, które chętnie zajadamy latem. To także cenna skarbnica wielu witamin i składników odżywczych. Nie inaczej jest w przypadku czarnej porzeczki, która zawiera więcej witaminy C niż cytryna. W dodatku ma wiele innych zalet. Sprawdź, dlaczego warto ją jeść.

Czarna porzeczka to nieco zapomniany owoc, który głównie kojarzy nam się ze wspomnieniem dawnych wakacji. Jednak warto odświeżyć ten smak i włączyć owoc do swojej diety, ponieważ jest on niezwykle cenny dla naszego organizmu. Wyjaśniamy, dlaczego warto regularnie spożywać czarną porzeczkę.

Sezon na porzeczki - kiedy się zaczyna?

Sezon na porzeczki już się rozpoczął, ponieważ jego początek wypada na przełomie czerwca i lipca. Jednak z uwagi na to, że owoce te przez długi czas utrzymują się na krzewach, to możemy stopniowo zbierać je przez kilka tygodni. Istotne jest jednak to, by zrywać je dopiero wtedy, gdy są w pełni dojrzałe, ponieważ po zebraniu porzeczki już nie dojrzewają.

Wobec tego najlepiej przeprowadzić zbiory wtedy, gdy wszystkie owoce w gronie są już w pełni wybarwione i nie opadają. To właśnie w tym okresie są one najsmaczniejsze.

Właściwości czarnej porzeczki - dlaczego warto ją jeść?

Czarna porzeczka znana jest ze swoich cennych właściwości. Przede wszystkim obfituje ona w witaminę C - w 100 g tych owoców jest aż 180 mg tej witaminy, a więc ok. 258 proc. dziennego zapotrzebowania człowieka. Porównując, cytryna zawiera ok. 50 mg witaminy C na 100 g produktu.

Jednak to nie jedyna zaleta czarnej porzeczki, oprócz tego zawiera ona witaminy z grupy B, witaminę A, biotynę i kwas foliowy. Znajdziemy w niej również składniki mineralne, w tym magnez, wapń, potas i żelazo. Czarna porzeczka zawiera także bor, mangan, jod czy luteinę.

Dodatkowo w owocach obecne są flawonoidy, które mają zdolność usuwania z organizmu szkodliwych toksyn. Pozwala to także opóźnić procesy starzenia i wyregulować poziom cholesterolu we krwi.

Co więcej, czarna porzeczka zawiera antocyjany, które wykazują działanie przeciwbakteryjne i wpływają pozytywnie na układ pokarmowy. Oprócz tego zawarta w tych owocach rutyna korzystnie oddziałuje na naczynia krwionośne.

Czytaj również: Te jagodzianki są lepsze niż z cukierni. Tak robiła je moja babcia

Zastosowanie czarnej porzeczki w kuchni - do czego jej używać?

Czarna porzeczka znajduje swoje zastosowanie w kuchni, ponieważ nie tylko ma ona wiele cennych właściwości, ale i świetnie smakuje. Możemy oczywiście spożywać ją samą lub przygotować np. różnego rodzaju przetwory, takie jak dżemy, soki czy powidła.

Czarną porzeczkę możemy mrozić, gotować i smażyć, dzięki czemu zyskujemy wiele możliwości. Owoce te świetnie sprawdzają się jako dodatek do deserów i ciast. Równie dobrze smakują w połączeniu z wędlinami, serami i pieczonymi mięsami. Wiele osób przygotowuje również kisiel lub galaretkę z czarnej porzeczki.

Warto stosować te owoce w kuchni, ponieważ idealnie przełamują one smaki, dodając każdemu daniu wyrazistości.  

Zobacz też:

Kawa mrożona z najmodniejszym dodatkiem sezonu. Smaczniejsza, niż w kawiarni

Zmieszaj z kawą i włóż na noc do lodówki. Energetyczne i zdrowe śniadanie

​Lepszych kotletów nie jadłeś. Z tego przepisu przyrządza je Robert Makłowicz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: owoce | zdrowe żywienie