Reklama
Reklama

To jedno z najzdrowszych warzyw. W Polsce jest tanie i ogólnodostępne, a jednak niewiele osób je wybiera

Kalafior jest jednym z tych warzyw, które każdy zna, ale mało kto zdaje sobie sprawę, jak cenne właściwości odżywcze posiada. Jest powszechnie dostępny, a pomimo tego nie gości zbyt często w naszej kuchni. A szkoda, ponieważ może zbawiennie wpłynąć na organizm. Dobrze sprawdzi się również podczas diety. Dowiedz się, jakie jeszcze właściwości posiada kalafior oraz dlaczego warto włączyć go do swojego codziennego jadłospisu.

To należące do rodziny kapustowatych warzywo uchodzi za jedno z najzdrowszych. Posiada wyjątkowe właściwości, które zasługują na szczególną uwagę. Choć może wydawać się niepozorny, bogactwo składników odżywczych i wszechstronność w kuchni czynią z kalafiora prawdziwą perełkę. Dlaczego warto włączyć go do swojej diety? 

Niedocenione właściwości tego warzywa  

Właściwości kalafiora były znane jeszcze przed naszą erą, kiedy to uprawiany był w Azji Mniejszej. Stamtąd przywędrował do Włoch, a później został poznany w kolejnych krajach Europy i świata. Dzisiaj mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak cennym źródłem właściwości odżywczych jest to warzywo, charakteryzujące się białym i kulistym kwiatostanem.  

Przede wszystkim kalafior jest prawdziwą skarbnicą witamin, takich jak C i K oraz witamin z grupy B. Co więcej, zawiera takie składniki jak kwas foliowy, magnez, potas czy fosfor. Jest również źródłem ważnych przeciwutleniaczy i fitonutrientów. Zawarty w nim błonnik wspomaga zdrowie układu trawiennego i daje poczucie sytości.  

Przeczytaj również: To najzdrowsza roślina rosnąca w Polsce. Niedługo zaczyna się na nią sezon

Dlaczego warto jeść kalafiora? 

Dobrodziejstwa, jakie niesie ze sobą kalafior, sprawiają, że powinien on znaleźć miejsce w codziennym jadłospisie. Jego regularne spożywanie może przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Wśród nich często wymienia się wzmocnienie odporności, poprzez zawarte w nim witaminy.  

Obniża również poziom cholesterolu. Związki zawarte w kalafiorze wykazują działanie przeciwzapalne oraz chronią serce przed uszkodzeniami. Jedzenia tego warzywa może zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Jako dobre źródło błonnika wspiera również trawienie i może pomóc przy dolegliwościach, jakimi są zaparcia.  

Kalafior jest niskokaloryczny, a więc świetnie sprawdzi się u osób, które chcą schudnąć. Wysoki poziom błonnika dodatkowo daje poczucie sytości na długi czas. Warto więc włączyć go do swoich codziennych posiłków. Zwłaszcza że można go przygotować na wiele sposobów, przez co nie może się znudzić.  

Może cię zainteresować: Te warzywa odstraszają kleszcze. Wiedzą o tym tylko nieliczni

Kalafiora można podawać na wiele sposobów  

Kalafior to jedno z najzdrowszych warzyw, które kosztuje niewiele i jest łatwo dostępne. Warto więc włączyć go do swojego codziennego menu. Można to zrobić na wiele sposobów, ponieważ warzywo to cechuje niezwykła wszechstronność w kuchni.  

Przede wszystkim należy zacząć od tego, że kalafiora można jeść surowego. Najczęstszą formą podawania tego warzywa jest jednak gotowanie, a następnie podawanie z podsmażoną na maśle bułką tartą. Dla wielu osób taka forma podania kalafiora jest powrotem do czasów dzieciństwa.  

Oprócz tego gotowanego kalafiora można dodawać do sałatek i zup. Coraz większą popularnością cieszy się również pieczony kalafior. Jest niezwykle prosty w przygotowaniu i jednocześnie zachwycający w smaku. Można go według własnych preferencji doprawić ulubionymi przyprawami i tym samym stworzyć smaczny i zdrowy posiłek.  

Ciekawą opcją jest również przygotowanie z niego między innymi spodu do pizzy czy grillowanie go. Opcji jest naprawdę wiele, dlatego kalafiora z łatwością można włączyć do swojej codziennej diety. To tanie i powszechnie dostępne warzywo wzbogaci niejeden posiłek i tym samym dostarczy wiele cennych właściwości odżywczych.  

Zobacz też:

Nie musisz prać dywanu. Tym tanim sposobem wyczyścisz go na sucho

​To ćwiczenie angażuje setki mięśni. Trenuj 3 razy w tygodniu, a wyrzeźbisz sylwetkę

​Jest niskokaloryczny i pełen witamin. Sezon już trwa, więc jedz regularnie

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: warzywa | dieta | zdrowe żywienie