Reklama
Reklama

Kurier notorycznie zostawia paczki pod drzwiami? Sprawdź, czy ma do tego prawo

Otrzymanie wiadomości SMS z informacją o paczce pozostawionej pod drzwiami stało się powszechnym doświadczeniem w erze rosnącej popularności zakupów online. Klienci, często zaskoczeni takim obrotem spraw, przypominają sobie później o swoich cyfrowych zakupach. W świecie e-commerce, gdzie czas dostawy jest kluczowy, kurierzy są pod presją, aby szybko realizować zlecenia, co skłania ich do pozostawiania paczek w miejscach, które mogą wydawać się niekonwencjonalne, takich jak progi pod drzwiami, a nawet chodnik tuż za ogrodzeniem. Ta praktyka, choć powszechna, budzi pytania dotyczące zgodności z przepisami i standardami branżowymi. Jak poradzić sobie z tym problemem? Podpowiadamy.

Kurier zostawia paczki pod drzwiami: co robić?

Zdarzenia, w których kurierzy dostarczają przesyłki w nietypowy sposób, są coraz częstsze w świecie dominujących zakupów online. Internet pełen jest nagrań ukazujących, jak przesyłki są wrzucane za ogrodzenie, czy też niekiedy trafiają do osób, które nie powinny ich otrzymać. Ten wzrost kreatywnych, a często ryzykownych metod dostawy, rodzi pytania o granice odpowiedzialności kurierskiej i zabezpieczenia praw konsumentów. W sytuacji, gdy przesyłka zostaje położona pod drzwiami lub jest oddana "sąsiadowi", narasta problem potencjalnej utraty, lub uszkodzenia towaru, co stawia pod znakiem zapytania nie tylko efektywność, ale i wiarygodność usług kurierskich.

Kurierzy, zmagając się z codziennym wyzwaniem nieobecnych odbiorców, stosują różne metody, by dostarczyć paczkę: od prób kontaktu telefonicznego po pozostawienie jej u sąsiadów lub pod drzwiami. Choć te praktyki mogą wydawać się wygodne, rodzą one liczne dylematy, zwłaszcza gdy przesyłka zostaje zniszczona lub skradziona. Tutaj w grę wchodzą prawa konsumenckie i odpowiedzialność firm kurierskich, określając, kto ponosi konsekwencje tych niekonwencjonalnych metod dostawy.

Przeczytaj też: Chcesz wydawać mniej na zakupy spożywcze? Wychodząc do sklepu pamiętaj o tych dwóch rzeczach

Jak podaje Europejskie Centrum Konsumenckie, przepisy wyznaczają jasne ramy: kurierzy mają zostawiać paczki bezpośrednio adresatom, ich ustawowym przedstawicielom lub innym upoważnionym osobom. Opcja pozostawienia przesyłki "pod drzwiami" lub u sąsiada, bez wyraźnej zgody klienta jest niezgodna z prawem. Kiedy przesyłka znika, odpowiedzialność spoczywa na sprzedawcy lub, w zależności od okoliczności, na wybranej firmie kurierskiej.

Podstawą prawną rozpatrywania reklamacji w branży transportowej jest Ustawa prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. nr.50, poz. 601 z późniejszymi zmianami) oraz Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz. U. z 2006 r. nr.38, poz.266). Na te przepisy należy się powołać w przypadku złego stanu lub niewłaściwego sposoby dostarczenia przesyłki. Reklamacja jest kierowana do firmy wykonującej usługę transportu, a w przypadku jej odrzucenia, konsument na prawo do wniesienia sprawy do sądu.

Czy kurier może zostawiać paczki u sąsiada?

Proces zakupu online nie kończy się na wybraniu i opłaceniu towaru; równie istotne jest bezpieczne dostarczenie paczki do odbiorcy. Niestety, czasami przesyłki trafiają w niepowołane ręce, co może być wynikiem nieodpowiedzialnego podejścia niektórych kurierów. Choć wielu z nich działa zgodnie z najwyższymi standardami, to jednak istnieje grupa, która lekceważy ustalone zasady, co prowadzi do sytuacji, gdzie przesyłki nie docierają do prawowitych odbiorców lub są dostarczane w sposób niewłaściwy. W związku z tym ważne jest, aby konsumenci byli świadomi swoich praw i potrafili dochodzić roszczeń, gdy ich zamówienie nie zostanie dostarczone zgodnie z oczekiwaniami.

Przeczytaj też: Sprzedajesz swoje rzeczy na Vinted lub OLX? Skarbówka dostanie twoje dane

Kurierzy niekiedy podejmują decyzję o zostawieniu paczki u sąsiadów, jeśli adresat nie jest obecny w domu. Jednakże takie działanie może być niezgodne z prawem, chyba że zostało to jasno uzgodnione z klientem. Zasady te mają na celu ochronę konsumentów przed utratą lub uszkodzeniem przesyłki, co wymusza na firmach kurierskich przestrzeganie wytycznych dotyczących doręczeń. Konsumenci powinni być zatem informowani o możliwych opcjach dostawy i wyrażać świadomą zgodę na konkretne metody doręczenia swoich paczek.

W sytuacji, gdy paczka zostaje uszkodzona, kluczowe jest działanie zgodnie z procedurami reklamacyjnymi. Jeżeli uszkodzenie jest widoczne już przy odbiorze, istotne jest sporządzenie protokołu szkody w obecności kuriera, co stanowi podstawę do dalszych roszczeń. Natomiast, gdy uszkodzenia stwierdzone są później, klient ma do dyspozycji 7 dni na zgłoszenie tego faktu. Europejskie Centrum Konsumenckie podkreśla, że brak protokołu nie pozbawia konsumenta prawa do reklamacji, ale może wpłynąć na proces dochodzenia ewentualnych odszkodowań.

Zobacz też:

Piekarnik czyszczę bez szorowania. Nakładam i czekam, a po 30 minutach wygląda jak nowy

Tych produktów nie powinni jeść seniorzy. Niektóre codziennie lądują na talerzu

Pij szklankę dziennie. Kosztuje grosze, a przyniesie ci długowieczność

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakupy