Black Friday i Cyber Monday 2023. Kiedy najlepiej wybrać się na zakupy, żeby upolować okazje?
Zbliża się najbardziej ruchliwy dzień zakupowy w roku, czyli czarny piątek. To czas, który rozpoczyna szaleństwo kupowania prezentów świątecznych, ale nie tylko. I oczywiście przywędrował do nas z USA. Sprawdź, na jakie okazje polować w Black Friday oraz następujący po nim Cyber Monday, by tracić jak najlepsze promocje.
Termin Black Friday istnieje już ponad 60 lat i został pierwszy raz użyty przez policję z Filadelfii. Dużo młodszą koncepcją jest Cyber Monday, który powstał w Stanach Zjednoczonych niespełna 20 lat temu, w 2005 roku.
W 1961 roku dzień po Święcie Dziękczynienia, Amerykanie mieszkający w Filadelfii oraz Rochester tak tłumnie rzucili się na zakupy, że doprowadzili do paraliżu ruchu. Od tego czasu termin Black Friday zaczynał przybierać na sile do takiego stopnia, że w 1975 roku był zjawiskiem ogólnokrajowym. Do Polski dotarł w 2011 roku i od tego czasu jest nieodłącznym elementem strategii marketingowej wielu sklepów. W tym roku Black Friday wypada 24 listopada. Co warto kupić w tym dniu?
Sprawdź również: Myjesz okna octem? Dodaj jeden składnik, a będą lśniły jak lustro
O ile praktycznie każdy sklep, bez względu na rodzaj działalności, oferuje zniżki i rabaty na Black Friday, o tyle od lat największą popularnością w tym dniu cieszy się elektronika. Oczywiście równie często dokonujemy w tym dniu zakupów prezentów, więc wybieramy kosmetyki, książki czy zabawki.
W odpowiedzi na zwiększoną popularność zakupów internetowych, a także coraz większe zakorzenienie w świadomości przecen na Black Friday, powstało zapotrzebowanie na stworzenie internetowego odpowiednika takiego dnia promocji. Pierwszy raz określenia Cyber Monday użyto w 2005 roku, nazywając tak pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia. W tym roku Cyber Monday wypada on 27 listopada.
Sprawdź również: O tej godzinie najlepiej nastawiać pranie. Można zaoszczędzić
Na jakie zakupy nastawmy się w Cyber Monday? Większość osób w tym dniu kupuje obuwie oraz odzież. Podobnie, jak w przypadku Black Friday, dużym zainteresowaniem cieszyć się będą kategorie prezentowe, czyli produkty z segmentów książki, zabawki oraz zdrowie i uroda.
Zgodnie z badaniem firmy doradcze PwC około 66 proc. Polaków zamierza skorzystać z promocji oferowanych przez sklepy w Black Friday oraz Cyber Monday. Ponadto statystyczny Polak wyda w tym czasie około 1000 złotych. Zdecydowanej większości zakupów dokonamy przez komputer lub telefon. Jednak czy warto w tym okresie robić zakupy?
Sprawdź również: Wciśnij ten przycisk przed włączeniem pralki. Zdziwisz się, o ile spadną twoje rachunki
W tym roku z pomocą kupującym przychodzi dyrektywa Omnibus, która nakłada na sprzedawców obowiązek informowania o najniższej cenie w ciągu ostatnich 30 dni. Dzięki temu możemy określić, czy aktualna promocja jest rzeczywiście największa. Jednak niektórzy sprzedawcy obchodzą ją i podnieśli ceny miesiąc przed Black Friday.
Jeśli chcemy dokonać zakupu droższego sprzętu w Black Friday lub Cyber Monday powinniśmy przeprowadzić dokładną analizę jego ceny w ostanim okresie i na tej podstawie podjąć ostateczną decyzję. Pamiętajmy, że do świąt jeszcze sporo czasu i mogą się pojawić kolejne okazje cenowe.
Zobacz też:
Buty ślizgają się na śniegu i lodzie? Spryskaj je tym, a unikniesz upadku
Zaklej pomidory taśmą w ten sposób, a się nie zepsują. Będą świeże przez 2 tygodnie
Nazywają ją “czarnym klejnotem kuchni”. W Polsce rzadko jedzona, choć ma mnóstwo zalet