Reklama
Reklama

To najzdrowszy sok świata. Ma więcej witamin, niż surowy owoc

Nie wszystkie owoce i warzywa najkorzystniej działają na nasz organizm wtedy, gdy są jedzone na surowo. Pomidor możemy spożywać bez jakiegokolwiek obróbki, dodając go do kanapek lub sałatki. Japońscy naukowcy udowodnili jednak, że staje się on dla nas znacznie zdrowszy po przerobieniu na pomidorowy sok. I to wszystko dzięki jednemu składnikowi.

Pomidory spożywane na surowo nie wzbudzają żadnych kontrowersji. Cały czas wykorzystujemy te owoce w kuchni, dodając je do kanapek i zdrowych sałatek. Wzdrygamy się jednak, gdy ktoś mówi nam, że regularnie sięga po sok pomidorowy

Ma on specyficzny smak, który nie każdemu przypada do gustu, ale i tak warto go pić. Sok pomidorowy jest jednak o wiele zdrowszy od surowego owocu, po który tak chętnie sięgamy. Najnowsze badania japońskich naukowców z Tokyo Medical and Dental University potwierdzają, że to zdrowotna bomba witaminowa.

Sok pomidorowy zawiera więcej likopenu niż surowy owoc

Pomidor jest źródłem cennego likopenu - naturalnego barwnika z grupy karotenoidów. To przeciwutleniacz, który zaleca się spożywać m.in. w profilaktyce chorób układu krwionośnego. Udowodniono, że chroni on nasze komórki przed przedwczesnym procesem starzenia i obumierania. 

Powinniśmy jednak wiedzieć, że pasta pomidorowa, ketchup, sos do smaghetti czy sok pomidorowy zawierają o wiele więcej cennego likopenu, od surowego pomidora. Ten ostatni w 100 g produktu może mieć go średnio od 3 do 7,5 mg. To niewiele więcej niż czerwony grejpfrut (około 3,5 g) czy arbuz (około 4 mg). 

Podczas gdy pomidor po obróbce może zawierać nawet: 

  • 9-13 mg likopenu w ketchupie
  • 18 mg likopenu w sosie do spaghetti
  • 20 mg likopenu w soku pomidorowym
  • od 5 do nawet 150 mg w paście pomidorowej

Sok pomidorowy jest źródłem witamin i cennych składników odżywczych

Poza likopenem sok pomidorowy stanowi także bogate źródło witaminy A i witaminy C. Zawiera również witaminę K, witaminę B3 (niacynę) potas, kwas foliowy, żelazo, miedź, fosfor, wapń, cynk czy magnez. W 100 g soku pomidorowego znajdziemy około 17 kcal. To niewiele, dlatego bez obaw możemy po niego sięgać również na diecie redukcyjnej. 

Właściwości soku pomidorowego sprzyjają zdrowemu sercu

Grupa japońskich naukowców z Tokyo Medical and Dental University postanowiła osobiście sprawdzić wpływ picia soku pomidorowego na ludzki organizm. W tym celu przeprowadzili oni trwający rok eksperyment na 481 mieszkańcach miasta Kuriyama na wyspie Hokkaido. 

Najpierw przebadano ich, a później przez 365 dni każda osoba miała zapewniony nieograniczony dostęp do soku pomidorowego. Po upływie czasu ponownie przeprowadzono badania medyczne i okazało się, że u 94 osób, które miały problemy z nadciśnieniem, w wyniku regularnego picia soku pomidorowego poprawiły się parametry przepływu krwi.

To jednak nie wszystko, bo u 125 uczestników eksperymentu z podwyższonym cholesterolem, poziom LDL zmniejszył się. Regularne spożywanie soku pomidorowego pomaga więc m.in. zapobiegać miażdżycy. 

Jak zrobić sok pomidorowy? Dzięki temu wyjdzie idealny

Sok pomidorowy możemy przygotować w domu ze świeżych owoców. Najpierw musimy sparzyć je, obrać ze skórki i pokroić. Następnie usuwamy wszystkie gniazda nasienne, a później gotujemy pomidory na średnim ogniu przez pół godziny. Aby sok z pomidorów był idealny, dodajmy do niego kroplę oliwy. Unikajmy za to soli. 

Po schłodzeniu miksujemy warzywa do uzyskania pożądanej konsystencji i przecedzamy je przez sito. A jeżeli sok z czystych pomidorów wydaje nam się zbyt banalny, możemy połączyć je z innymi zdrowymi warzywami i ziołami, takimi jak seler, czerwona papryka czy oregano. 

Zobacz też:

Legumina z tego przepisu wychodzi palce lizać. Teściowa wcina, aż jej się uszy trzęsą

Moja babcia robi pełną blachę tego ciasta. Po kwadransie zostają tylko okruszki

Kładę truskawki do foremek i zalewam je masą. W mgnieniu oka mam pyszne babeczki

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: warzywa | zdrowe żywienie