Reklama
Reklama

To doskonale źródło błonnika pokarmowego. Po tym poznasz, czy jest świeży

Bób to popularna i lubiana roślina strączkowa. W Polsce dostępna jest jedynie w sezonie letnim, więc właśnie teraz gości na naszych stołach. Na co zwracać uwagę, by kupić świeży i smaczny bób? W jaki sposób go przyrządzić?

Bób to warzywo wyróżniające się wysoką wartością odżywczą przy jednoczesnej niewielkiej ilości kalorii. Daje uczucie sytości, posiada również dużo błonnika pokarmowego przyspieszającego perystaltykę jelit i metabolizm, dzięki czemu doskonale sprawdza się jako składnik codziennej diety, również tej redukcyjnej. Warto włączyć go do posiłków, tym bardziej że sezon na bób trwa bardzo krótko.

Dlaczego warto jeść bób?

Bób stanowi bogate źródło białka oraz błonnika pokarmowego. Zawiera również sporą ilość sodu, magnezu, żelaza, potasu, kwasu foliowego i miedzi, a także witamin - w szczególności witaminy K. Bób zalecany jest osobom chorującym na anemię, a dzięki zawartości kwasu foliowego stanowi doskonałe uzupełnienie diety kobiet w ciąży. Jest niskokaloryczny – jedna szklanka bobu zawiera mniej niż 200 kcal. 

Jak sprawdzić, czy bób jest świeży?

Kupując bób najlepiej wybrać się na targ lub ryneczek warzywny i kupić go bezpośrednio od dostawcy, na wagę. Można wtedy dokładnie obejrzeć czy ma ładny jasnozielony kolor, elastyczną, napiętą skórkę, a nawet, czy odpowiednio pachnie. Jego zapach powinien być delikatny i lekko słodki. Bób pakowany w foliowe woreczki i sprzedawany w sklepach zazwyczaj szybciej się psuje. 

Jeśli jednak nie mamy możliwości nabycia go na targu, powinniśmy zwrócić uwagę na sposób przechowywania strączków w sklepie. Dla zachowania świeżości opakowania powinny być trzymane w lodówce. Jeśli są mokre lub zaparowane od środka, a bób zaczął się marszczyć lub pojawiają się na nim brązowe kropki, oznacza to, że zaczyna się już psuć i na pewno nie jest świeży. Takiego towaru lepiej unikać.

Jak przyrządzić smaczny bób?

Z bobu można przygotować wiele potraw - nadaje się do sałatek, zup, sosób czy jako dodatek do mięsa. Można również jeść go samodzielnie. Wystarczy posolić i zagotować wodę, a następnie wrzucić do niej bób. Świeże warzywa gotują się ok. 5 minut. Następnie nalezy go odcedzić i obrać. Do smaku można polać bób roztopionym masłem, doprawić startym czosnkiem oraz koperkiem. To wyjątkow prosta i szybka w przygotowaniu potrawa.

Zobacz też:

Ta zupa może zastąpić cały obiad. Jest smaczna i sycąca

​W PRL-u jedli je wszyscy. Odświeżony przepis jest jeszcze smaczniejszy

Rogaliki z 3 składników. Proste, szybkie i smakują całej rodzinie

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: warzywa | przepisy | zdrowe żywienie