Reklama
Reklama

Twoim noworocznym postanowieniem jest bieganie? Sprawdź, od czego zacząć

Styczeń to czas noworocznych postanowień. Wiele osób zdecydowało się w ramach tych założeń wprowadzić do swojej codziennej rutyny bieganie. Jest to świetna aktywność fizyczna, która pozytywnie wpływa na cały nasz organizm. Jednak od czego zacząć swoją przygodę z bieganiem, aby prawidłowo wykonywać treningi i nie nabawić się kontuzji? Podpowiadamy, o czym należy pamiętać podczas pierwszego joggingu.

Bieganie jest najlepszym sposobem na poprawę swojej kondycji, a także niezawodną metodą na osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Co więcej, jest to sport, który nie wymaga od nas nakładów pieniężnych i możemy go uprawiać niezależnie od tego, gdzie mieszkamy. Wystarczy odrobina wiedzy, jak biegać oraz duża dawka motywacji. Jak zacząć uprawiać jogging?

Dlaczego warto biegać? Ta aktywność niesie korzyści dla całego ciała

Bieganie nie bez powodu jest jednym z najpopularniejszych treningów. Nie tylko skutecznie pomaga nam ono zadbać o swoją sylwetkę, ale i korzystnie wpływa na cały nasz organizm, zarówno od zewnątrz, jak i od wewnątrz.

Niezależnie od tego, jaka jest obecnie nasza kondycja fizyczna i ile lat mamy, to zawsze jest dobry moment, aby rozpocząć swoją przygodę z bieganiem. Wobec tego warto wprowadzić do swojej rutyny regularne treningi joggingu, ponieważ dzięki temu przede wszystkim poprawimy wytrzymałość swojego organizmu. Co więcej, częste bieganie pomaga nam zwiększyć odporność i sprawić, że nawet w sezonie jesienno-zimowym będziemy rzadziej chorowali.

Oczywiście jedną z najczęściej docenianych korzyści, które niesie za sobą bieganie, jest redukcja masy ciała. Dzięki regularnej aktywności fizycznej spalamy kalorie i co za tym idzie, łatwiej utrzymać nam deficyt kaloryczny.

Oprócz tego wiele mówi się również o wpływie biegania na psychikę. Z racji tego, że podczas wysiłku wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia, możemy cieszyć się lepszym samopoczuciem. Badania udowadniają także, że bieganie zapobiega rozwojowi stanów depresyjnych.

Czytaj również: Masz pracę siedzącą? Te ćwiczenia możesz wykonywać nie wstając od biurka

Jak zacząć biegać? Te porady znacznie ci to ułatwią

Jeśli nigdy wcześniej nie biegaliśmy lub robiliśmy to bardzo rzadko, to musimy przyzwyczaić nasz organizm do tej czynności. Wobec tego warto wiedzieć, jak zacząć biegać, aby miało to sens i by nie nabawić się szybko kontuzji.

Przede wszystkim zaczynając swoją przygodę z joggingiem, nie powinniśmy wyznaczać sobie od razu dużych celów i stawiać sobie ogromnych wymagań, ponieważ możemy szybko się zniechęcić. Na początek najlepiej postawić sobie konkretne i realne cele.

Planując dystans, który chcemy początkowo przebiec, musimy dostosować go do naszej kondycji fizycznej tak, aby nie przeciążyć swojego organizmu i nie narazić się na kontuzję. W celu uniknięcia urazów nie możemy zapominać również o czynności absolutnie niezbędnej, czyli o rozgrzewce.

Warto także wiedzieć, że podczas pierwszych treningów możemy zdecydować się na marszobieg, czyli początkowo przebiec np. kilkaset metrów, a resztę pokonać szybkim marszem lub naprzemiennie - biegać krótki dystans, następnie chwilę spacerować i znów kawałek przebiec.

W trakcie kolejnych treningów możemy stopniowo zwiększać dystans oraz szybkość. Podczas zmian należy obserwować swoje ciało i sprawdzać, jak reaguje na większą dawkę biegu. Jest to niezwykle istotne, ponieważ chroniczne zmęczenie szybko doprowadzi do frustracji i utraty motywacji.

Gdzie i kiedy biegać? Dopasuj trening do swojego rytmu dobowego

Zanim zaczniemy biegać, bardzo ważne jest to, aby trening był dla nas przyjemny i dopasowany do naszego codziennego planu dnia. Tylko w ten sposób uda nam się zachować motywację przez długi czas i osiągnąć zamierzone efekty.

Na przykład, jeżeli nie jesteśmy rannymi ptaszkami, to nie planujmy biegania o wczesnych porach, ponieważ nie będzie nam to sprawiało przyjemności. Znajdźmy w ciągu dnia lukę, gdy mamy trochę czasu wolnego, a gdy wciąż dysponujemy sporą dawką energii. Wiele osób decyduje się na bieganie wieczorami, ponieważ jogging o tej porze pomaga obniżyć kortyzol i redukuje stres, dzięki czemu wyciszamy się i łatwiej zasypiamy.

Zdarza się również, że początkujący biegacze nie wiedzą, jakie miejsce wybrać na swój trening. Najlepiej na start zdecydować się na marszobieg w okolicy, dzięki czemu możemy znaleźć ciekawe punkty, które mogą stać się miejscami docelowymi podczas następnych treningów. Dużo osób preferuje również jogging na łonie natury, który pomaga się zrelaksować i lepiej dotlenić organizm.

Zobacz też:

Pastelowe paznokcie już wkrótce będą nosić wszystkie kobiety. Poproś swoją stylistkę o taki wzór

Planujesz kupić jeden nowy ciuch na wiosnę? Niech będzie w tym kolorze

Tę sukienkę będziesz nosić całą wiosnę i lato. Spiesz się, w sieciówkach już ich brakuje

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: uroda | selfcare