Reklama
Reklama

Chcesz zwrócić zakupiony produkt, a zgubiłeś paragon? Tak wybrniesz z kłopotów

Każdemu z nas zdarzyło się zgubić paragon. Nietrudno o to, ponieważ jest on niewielkim skrawkiem papieru. Jednak czy jego brak sprawia, że nie możemy dokonać zwrotu? Wyjaśniamy, co mówi na ten temat prawo i w jakich przypadkach zwrot bez paragonu jest możliwy oraz jak inaczej udowodnić, że dokonaliśmy zakupu.

Wiele firm oferuje zwrot towaru w określonym terminie. Co jeśli jednak zgubiliśmy nasz paragon? Na szczęście istnieje kilka opcji, które pozwolą nam w inny sposób udowodnić, że zakupiliśmy daną rzecz. Pomimo tego możemy natknąć się na wyjątki od sytuacji, w których zwrot nie będzie możliwy. Podpowiadamy, od czego to zależy i jak dokonać zwrotu bez paragonu.

Zwrot bez paragonu - czy to możliwe?

Sklepy stacjonarne w polityce zwrotów danego miejsca, mają jasno określone zasady przyjmowania zwrotu towaru. Zazwyczaj większość sklepów określa czas, w którym można zrezygnować ze swoich zakupów, proponując 14 lub 30 dni na zmianę decyzji. Dodatkowo w tego typu zapisach najczęściej określa się, że towar nie może posiadać żadnych śladów użytkowania i musi posiadać wszystkie metki.

Jednak co w przypadku, gdy spełniamy powyższe kryteria, ale zgubiliśmy paragon? Wiele osób sądzi, że w takim momencie nie można dokonać zwrotu bez paragonu. Jednak według Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących Rozdział II §3, wystarczającą podstawą do przyjęcia zwrotu jest dowód sprzedaży. Co więcej, ustawodawca nie uściślił, że musi to być paragon fiskalny.

W praktyce oznacza to, że istnieje możliwość zwrócenia towaru bez paragonu, jednak wtedy klient musi udowodnić, że dokonał zakupu. Pojawia się więc pytanie, co można rozumieć poprzez definicję dowodu sprzedaży?

Czytaj również: Tak sprawdzisz, czy czereśnie są robaczywe. Pamiętaj o tym podczas zakupów

Czym jest dowód sprzedaży? Czy sklep musi dokonać zwrotu?

Oczywiście najlepszym dowodem sprzedaży jest paragon. Jednak jeśli go zgubiliśmy, możemy rozważyć kilka innych opcji, dzięki którym również będziemy mogli dokonać zwrotu. Oto przykładowe dowody sprzedaży, które mogą nam ułatwić procedurę oddania naszych zakupów:

  • faktura,
  • wyciąg z terminala,
  • podbity dokument gwarancji,
  • potwierdzenie transakcji z konta bankowego.

Oprócz tego pomocne może być także zeznanie świadków, zwłaszcza w sytuacji, gdy sam sprzedawca pamięta, że dany klient dokonał wcześniej zakupu. Jednak pomimo tego, że mamy dowód sprzedaży, to może zdarzyć się tak, że sklep stacjonarny nadal będzie odmawiał przyjęcia zwrotu, co zależne jest od wewnętrznego regulaminu samego sklepu. Może być w nim dokładnie określone, czy zwroty są dopuszczalne i na jakich warunkach.

Jednak podsumowując, jeśli regulamin sklepu umożliwia zwroty, to oddanie towaru bez paragonu jest jak najbardziej możliwe. Co więcej, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznaje za niezgodne z prawem stwierdzenia typu: “Zwrot pieniędzy możliwy jest wyłącznie za okazaniem dowodu zakupu w postaci paragonu fiskalnego lub karnetu". Wobec tego, jeżeli klient posiada dowód sprzedaży, to musi on zostać uznany.

Zobacz też:

​Nie rzucaj się na promocje bez planu. Sprawdź, co warto kupić na Black Friday, by nie żałować

​Najlepszy dodatek do jesiennej herbaty. Cynamon i imbir przegrywa już na starcie

Nie wiesz, czy mięso jest świeże? Tak szybko sprawdzisz to podczas zakupów

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakupy