Reklama
Reklama

Te owoce kryją w sobie masę witamin. Jedz, póki sezon się nie skończy

Sezon na czereśnie trwa niestety krótko i trzeba się spieszyć, aby skorzystać z ich dobrodziejstw. Są one nie tylko bardzo smaczne, ale i świetnie wpływają na nasze zdrowie. Jest to skutkiem tego, że zawierają dużo prozdrowotnych substancji, które wspierają organizm w wielu obszarach. Sprawdź, dlaczego warto jeść te owoce i jaki mogą mieć wpływ na kondycję naszego ciała.

Czereśnie to owoce nieodłącznie kojarzące się z latem. Są niezwykle aromatyczne, a ich smak w dużej mierze uzależniony jest od zawartości cukrów i kwasów. Ciemniejsza skórka oznacza, że owoce zawierają więcej antyoksydantów. Natomiast kwaśne czereśnie zawierają kwasy organiczne i korzystnie wpływają na pracę przewodu pokarmowego. Z kolei słodsze owoce mogą działać moczopędnie.

Czereśnie - składniki odżywcze

Czereśnie są owocami, które stanowią bombę witaminową dla naszego ciała. Pomimo tego, że składają się one z około 80% wody, to w ich składzie znajduje się wiele cennych składników odżywczych. 100 gram czereśni to inaczej:

  • wartość energetyczna - 63 kcal,
  • węglowodany - 16, 01 g,
  • białko - 1,06 g,
  • tłuszcz - 0,20 g,
  • błonnik 2,1 g.

Oprócz tego w tych owocach znajdziemy witaminy: C, A, E i K. Dodatkowo czereśnie są bogate w kwas foliowy, tiaminę, ryboflawinę, niacynę i witaminę B6. Co więcej, zawierają one minerały, takie jak:

  • wapń - 13 mg,
  • żelazo - 0,36 mg,
  • magnez - 11 mg,
  • fosfor - 21 mg,
  • potas - 222 mg,
  • jod - 330 mg,
  • cynk - 0,07 mg.

Dlaczego warto jeść czereśnie?

Czereśnie to nie tylko smaczne owoce, które uprzyjemniają nam letni czas. To także produkt, który świetnie wpłynie na nasz organizm i pozwoli uregulować niektóre kwestie zdrowotne. Oto najważniejsze funkcje tych owoców, o których warto wiedzieć:

  • Czereśnie dostarczają antyoksydanty, które działają przeciwzapalnie oraz zmniejszają ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych.
  • Zmniejszają stężenie kwasu moczowego, dzięki czemu są pomocne przy dnie moczanowej.
  • Zawierają błonnik, który odżywia jelita i zapobiega zaparciom.
  • Czereśnie są źródłem potasu, który odpowiada za układ krwionośny i obniża ciśnienie krwi.
  • Zawierają melatoninę, która pomaga utrzymać odpowiednią jakość snu.

Jak przechowywać czereśnie?

Jednak, aby móc cieszyć się pełnią właściwości czereśni i ich niezwykłym smakiem, musimy je również dobrze przechowywać.

W tym celu oczywiście powinniśmy umieścić je w lodówce. Zanim jednak to zrobimy, musimy staranie przejrzeć owoce i odrzucić nadpsute sztuki, które mogłyby wpłynąć na kondycję pozostałych czereśni.

Owoce przechowujemy razem z ogonkami. Istotne jest także to, żeby nie myć czereśni od razu po przyniesieniu ich do domu, a dopiero wtedy, gdy zamierzamy je spożywać. Dzięki temu na dłużej zachowają swoją świeżość i aromat.

Czym różni się czereśnia od wiśni?

Oczywiście nie tylko czereśnie są zdrowymi owocami. Wiele istotnych składników odżywczych zawierają również podobne do nich owoce, jakimi są wiśnie. Jednak mimo zbliżonego do siebie wyglądu, te owoce rozróżnia kilka istotnych faktów.

Przede wszystkim czereśnie mają słodki, a wiśnie cierpki smak. Co więcej, czereśnie mają większą zawartość cukrów prostych - około 12 g cukru na 100 g owoców. Natomiast wiśnie mają mniejszą zawartość cukrów prostych, bo jest ich 9g na 100 g produktu.

Równocześnie czereśnie są bardziej kaloryczne niż wiśnie - czereśnie to 63 kcal na 100 g, a wiśnie 49 kcal na 100 g. Warto także dodać, że czereśnie mają więcej potasu, cynku, błonnika, witaminy C oraz jodu, natomiast wiśnie zawierają więcej beta-karotenu i magnezu.

Jakie przetwory warto przygotować z czereśni?

Przetwory z czereśni doskonały sposób, by cieszyć się ich smakiem przez cały rok. Największą popularnością cieszą się dżemy i kompoty z czereśni.

Można także przygotować czereśnie karmelizowane z cukrem, czy frużelinę z tych owoców, z dodatkiem miodu i cytryny. Zimą doskonale smakować będzie nalewka z czereśni z odrobiną kardamonu i wanilii.

Zobacz też:

Ta zupa może zastąpić cały obiad. Jest smaczna i sycąca

​W PRL-u jedli je wszyscy. Odświeżony przepis jest jeszcze smaczniejszy

Rogaliki z 3 składników. Proste, szybkie i smakują całej rodzinie

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: owoce | zdrowe żywienie