Reklama
Reklama

Płacisz kartą i nie bierzesz potwierdzenia płatności? Na twoim koncie może brakować sporych sum

Polacy uwielbiają płatności bezgotówkowe. Widać to w raportach, które pokazują oszałamiające liczby dotyczące transakcji bez użycia gotówki w naszym kraju. O ile redukuje to praktycznie do zera takie zagrożenia jak np. kradzież pieniędzy z portfela, warto zwrócić uwagę inny aspekt. Chodzi o niebranie potwierdzenia płatności.

W 2022 roku w Polsce odnotowano ponad 461 mln płatności bezgotówkowych. Porównując rok do roku, ich liczba wzrosła o 28 proc. Obrót transakcji bezgotówkowych w zeszłym roku przekroczył 30 miliardów złotych.

"Czy wydrukować potwierdzenie?"

Zapewne każdy z nas słyszał podczas płatności w sklepie pytanie: "czy wydrukować potwierdzenie?". Zapewne większość osób albo odpowiadała negatywnie, albo zabiera papierek, który ląduje w najbliższym śmietniku. Po tym tekście możliwe, że wiele osób przestanie tak robić dla bezpieczeństwa swojego, a przede wszystkim pieniędzy na swoim koncie. Przynajmniej w kilku kluczowych sytuacjach.

Potwierdzenie transakcji to dokument, który poświadcza, że nasze konto zostało obciążone w celu uregulowania zobowiązania finansowego wynikającego z zakupu danej rzeczy. W sytuacji, gdy bez problemów udało nam się zapłacić za pierwszym razem, jest to wręcz jedynie papierek informacyjny. Jednak może mieć nieocenioną wartość, gdy okaże się, że doszło do problemów w trakcie płatności.

Kiedy należy wziąć potwierdzenie transakcji?

Jak już wspomniałem, gdy płatność przejdzie bezproblemowo za pierwszym razem, nie mamy nadmiernych powodów, by żądać potwierdzenia płatności. Można jednak wyszczególnić pięć sytuacji, gdy jest to konieczne. Należą do nich:

  • anulowanie płatności w trakcie jej przetwarzania,
  • odrzucenie transakcji z jakiejkolwiek przyczyny,
  • niezidentyfikowane błędy w autoryzacji płatności,
  • problemy w połączeniu z bankiem w trakcie płatności kartą,
  • przerwa w dostawie prądu na jakimkolwiek etapie obsługi transakcji.

Najczęściej w takich sytuacjach nasze konto nie zostanie obciążone, jednak należy pamiętać, że nadal jest to jedynie system elektroniczny. Jeśli będziemy kilka razy próbować, może się okazać, że z konta zniknie nam większa suma pieniędzy. A w takim przypadku potwierdzenie anulowania lub odrzucenia płatności będzie bardzo przydatne.

Potwierdzenie płatności jest podstawą do reklamacji w banku

Gdy zauważymy, że konto zostało nieprawidłowo obciążone, musimy zgłosić tę sytuację do banku. Jeśli przedstawimy potwierdzenia transakcji, na których widać, że większość z nich została odrzucona lub anulowana, to zwrot pieniędzy będzie jedynie formalnością. W przypadku, gdy nie wzięliśmy lub wyrzuciliśmy potwierdzenia płatności ze sklepu, droga do udanej reklamacji będzie znacznie dłuższa, a w niektórych przypadkach może okazać się bezskuteczna. Jeśli chcemy mieć pewność, że nasze pieniądze nie znikną w niewyjaśniony sposób z konta, pamiętajmy o tym, by zawsze odpowiadać "tak" na pytanie: "czy wydrukować potwierdzenie?".

Zobacz też:

​Znajdziesz je w wielu polskich domach. Za ich używanie grozi 5 tys. zł kary

W tym dniu nie musisz kasować biletów. Komunikacja miejska będzie za darmo

Skarbówka rusza z kontrolą ulgi podatkowej. Pod lupą kilka tysięcy Polaków

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: pieniądze