To najrzadziej spotykana roślina na świecie. Do tej pory odkryto tylko jeden okaz

Świat roślin nie przestaje zaskakiwać. Naukowcy badają od lat nietypowy gatunek, który uznawany jest za szczególnie samotny, ponieważ do tej pory na całym świecie nie znaleziono żadnego innego osobnika. Co więcej, roślina ta porasta naszą planetę od milionów lat. Sprawdź, co to za wyjątkowy okaz i jak wygląda.

To najbardziej samotna i równocześnie jedna z najstarszych roślin na świecie. Mowa o encephalartos woodii, która została odkryta w 1895 roku przez kustosza Ogrodów Botanicznych w Durbanie, Johna Wooda. Mężczyzna dostrzegł na skraju Ongoye Forest cztery drzewa podobne do palm. Jak się jednak okazało, był to jeden organizm, z którego wyrastały cztery pnie. Jednak to nie jedyna wyjątkowa rzecz o tej roślinie. Dowiedz się więcej o tym fascynującym gatunku.

Ta roślina ma tylko jednego przedstawiciela na świecie. Jaka jest jej historia?

Encephalartos woodii to roślina, która swoim wyglądem przypomina palmę. Dorasta ona do około sześciu metrów wysokości, natomiast jej pień ma średnicę od 30 do 50 centymetrów, przy czym najgrubszy jest u nasady. Wierzchołek rośliny porastają okazałe, długie, połyskujące i soczyście zielone liście.

Badając ten okaz, naukowcy odkryli, że jest to roślina, która należy do grupy sagowców, czy do jednej z najstarszych na świecie. W praktyce oznacza to, że mogła się ona pojawić na naszej planecie już w okresie karbonu, czyli około 300 milionów lat temu.

Według badaczy roślina ta rosła w miejscach o gorącym i wilgotnym klimacie. Co ciekawe, w tamtym czasie była ona wszechobecna. Sagowce ewoluowały przez wieki, przeżywając dinozaury oraz inne wielkie wymarcia. Jednak dziś zachował się tylko jeden okaz z gatunku encephalartos woodii.

Czytaj również: Zagadka dla osób z ilorazem inteligencji powyżej 130. Jesteś w tej grupie?

Co dalej z tą nietypową rośliną? Naukowcy walczą o jej przetrwanie

Ten wyjątkowy okaz został znaleziony w Ongoye Forest. Przewieziono go do Londynu, gdzie poddano go wielu badaniom. Udało się nawet rozmnożyć sztucznie roślinę i umieścić jej sadzonki w różnych miejscach świata. Nie zmienia to jednak faktu, że wciąż nie znaleziono innych dziko rosnących okazów.

Wobec tego oznacza to, że encephalartos woodii jest na granicy wymarcia. Chcąc przedłużyć trwanie tego gatunku, badacze wciąż poszukują pary dla rośliny. Jednak pojawia się tu problem, gdyż okaz ten jest rozdzielnopłciowy. Znaleziona roślina jest "chłopcem", więc naukowcy muszą znaleźć teraz damski odpowiednik. Jeśli to im się uda, to gatunek nie będzie zagrożony i możliwe będzie jego naturalne rozmnażanie.