To najstarsze zwierzę na świecie. Żyje w Morzu Bałtyckim i ma 700 milionów lat

Nauka wciąż się rozwija i dzięki temu możemy dowiadywać się nowych rzeczy o otaczającym nas świecie. Jedną z nich jest informacja o najstarszym zwierzęciu świata, które zamieszkuje naszą planetę od 700 milionów lat. Co więcej, żyje ono w naszym morzu. Sprawdź, co to za stworzenie.

Amerykańscy naukowcy doszli do wniosków, wskazujących, że gąbki wcale nie są najstarszym istniejącym zwierzęciem na świecie. Dzięki ciągłym badaniom oraz nowej metodzie pozyskiwania wiedzy ustalili oni, które stworzenie żyje na planecie już od 700 milionów lat. Wyjaśniamy, co odkrył zespół badaczy z Kalifornijskiego Uniwersytetu w Berkeley.

Jakie jest najstarsze zwierzę na świecie? Naukowcy dokonali nowego odkrycia

Myśląc o tym, jakie jest najstarsze zwierzę na świecie, zazwyczaj od razu do głowy przychodzą nam dinozaury. Jednak już jakiś czas temu, wcześniejsze doniesienia naukowe, wykazywały, że to jednak gąbki pierwsze zamieszkiwały Ziemię. Potwierdzeniem tej teorii miała być ich skamieniała forma, która datowana była na 600 milionów lat.

Jednak naukowcy nie zaprzestali swoich badań i dzięki temu okazało się, że to jednak nie gąbki zajmują tę zaszczytną pozycję. Istnieje forma życia, która żyje na naszej planecie od 700 milionów lat. Są to żebropławy, które otrzymały tytuł najstarszego zwierzęcia na świecie. To byt, który zamieszkuje głębiny morskie.

Czytaj również: Co zjada kleszcze? Kleszcze też mają naturalnych wrogów

Co warto wiedzieć o żebropławach? To fascynujące stworzenia

Żebropławy często mylone są z meduzami. Jednak wyróżnia je brak parzydełek, przez co nie stanowią zagrożenia dla człowieka. Prowadzą one pelagiczny tryb życia, przede wszystkim w morzach i oceanach. Niektóre z nich pełzają po dnie. Morzu Bałtyckim żyją dwa gatunki: natywny - świecący żebropław groszkówka (Pleurobrachia pileus) i zawleczony (Mnemiopsis leidyi).

Odkrycie tego, jakie zwierzę jest najstarsze na świecie, było możliwe dzięki nowemu sposobowi, opracowanemu przez naukowców, który pozwala uzyskać jeden z najgłębszych możliwych wglądów w pochodzenie zwierząt. Darrin Schultz doktorant MBARI oraz Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Cruz dla czasopisma naukowego "Nature" tłumaczy, że do badań wykorzystano genetykę, dzięki której można było cofnąć się o około miliard lat i uzyskać informacje odnoszące się do najwcześniejszych wydarzeń w ewolucji zwierząt.

Tym, co fascynuje w tych stworzeniach, jest nie tylko ich długa obecność na naszej planecie, ale także to, że gdy zaobserwujemy żebropławy pod powierzchnią wody, to ich powłoka ulegnie procesowi bioluminescencji, na skutek czego zacznie ona świecić. Jest to niezwykły i wręcz bajkowy obraz.