Siwienie włosów będzie można cofnąć? Naukowcy już wiedzą jak mu zapobiec

Siwienie włosów to proces całkowicie naturalny, a jego postęp zależy od co najmniej kilku składników. W skrajnych przypadkach może to nastąpić nawet kilka lat po 20. urodzinach. Możliwe jednak, że niedługo pojawi się rozwiązanie tego problemu. Sprawdź, co odkryli naukowcy z Nowego Jorku i czy będzie można cofnąć siwienie włosów.

Badacze na całym świecie prześcigają się, by odkryć coś, co zmieni reguły gry naszego życia. Teraz naukowcy z Grossman Medical School chcą nie tylko poznać, ale również cofnąć efekt siwienia włosów bez względu na wiek

Co powoduje siwienie włosów?

W specjalnych komórkach, melanocytach, produkowany jest kolor, który nadaje barwę oczom, skórze czy właśnie włosom. Mogą one produkować go w różnych kolorach, co sprawia, że nasze włosy czy oczy nie muszą być w tym samym kolorze. Siwienie to naturalny proces, podczas którego poziom produkcji melaniny w melanocytach jest zmniejszany. W większości przypadków jest to związane ze starzeniem się organizmu, jednak nie tylko. Podczas siwienia włos wraz ze wzrostem ma w sobie coraz mniej barwnika, do momentu, gdy nie ma go już wcale.

Sprawdź również: Nie wyrzucaj tubki po paście do zębów. Lepszego zmywacza do paznokci nie znajdziesz

Co przyspiesza siwienie włosów?

Oczywiście główny czynnik wpływający na siwienie włosów to wiek, jednak nie zawsze jest to jedyne wytłumaczenie. Zdarzają się przypadki, gdy siwienie dotyka osoby w bardzo młodym wieku. W tych sytuacjach zwykle odpowiedzialny jest niedobór witaminy B12 czy też niedoczynność tarczycy. Dodatkowo na poziom produkcji melaniny mają również wpływ czynnik zewnętrzne, takie jak:

• nadużywanie używek (alkohol, nikotyna, a nawet kawa),
  • nieregularny sen,
  • niezbilansowana dieta,
  • przewlekły stres.

Z kolei profesor Lidia Rumińska, prezes Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego oraz kierownik Kliniki Dermatologii CSK MSWiA, twierdzi, że za siwienie włosów odpowiadają przede wszystkim geny. Teraz obiecujące badania związane z siwieniem włosów opublikowali naukowcy z Grossman School of Medicine w Nowym Jorku.

Jak cofnąć siwienie włosów?

Do tej pory uważano, że siwienie włosów jest procesem nieodwracalnym. Jednak nowe światło na tę sprawę rzucają eksperymenty przeprowadzone na myszach przez nowojorskich badaczy. Choć są to na razie wstępne wyniki, rezultaty mogą o 180 stopni zmienić postrzeganie tego problemu, a w przyszłości pozwolić na wprowadzenie leków na siwiejące włosy.

Badacze z Grossman School of Medicine przez dwa lata obserwowali proces zanikania wytwarzania melaniny u myszy. Według ich analiz komórki macierzyste tracą swoją energię wraz z upływem czasu, a przez to włosy stają się siwe. To właśnie ich odbudowa będzie umożliwiała dalsze prace nad zatrzymaniem, a następnie odwróceniem tego zjawiska. Jednak profesor Mayumi wraz z zespołem musi wykonać kolejne eksperymenty na myszach, a dopiero następnie rozpocząć ewentualne testy na ludziach.