Reklama
Reklama

​Możesz dostać odszkodowanie za zmarnowany urlop. Nawet po 3 latach od wyjazdu

Wyjazd na urlop to czas, w którym każdy z nas chce odpocząć. Dodatkowo wielu z nas chce choć przez jeden tydzień w roku zażyć kąpieli słonecznych bez obaw o to, że za chwilę spadnie deszcz lub znacznie obniży się temperatura. Poznaj swoje prawa i dowiedz się, w jakich sytuacjach możesz otrzymać odszkodowanie za zmarnowany urlop.

Zmarnowany urlop, czyli co? W tych sytuacjach może dostać odszkodowanie

Pojęcie "zmarnowany urlop" jest dość szerokie i dla każdego może oznaczać coś innego. Właśnie z tego względu wyodrębnione zostały kryteria, które pozwalają jednoznacznie określić, kiedy wyjazd został "zmarnowany". Zaliczamy do nich:

  • opóźniony lot,
  • skrócony wyjazd z winy organizatora,
  • standard, wyżywienie lub zakwaterowanie odbiegające od warunków umowy.

O ile pierwsze dwa czynniki są jednoznaczne i praktycznie każdy turysta może określić, czy nie doszło w tym aspekcie do uchybień, o tyle trzeci punkt jest niezwykle "pojemny". Może się w nim znaleźć, chociażby:

  • niezgodność kategorii hotelu z ofertą organizatora,
  • niezgodność oferty wyżywieniowej z ofertą organizatora (np. konieczność płatności za posiłki lub napoje, brak menu dla dzieci czy wegetarian),
  • niższy, niż w ofercie organizatora, standard hotelu (m.in. brud w pokoju czy basenie, niesprawna klimatyzacja, brak widoku na morze, łóżka inne niż w ofercie),
  • różnice między ofertą hotelową a ofertą organizatora (brak strefy spa, siłowni czy kortów tenisowych).

Wszelkie uchybienia w tej kwestii mogą być podstawą do roszczenia wobec organizatora. Jednak przede wszystkim należy się do tego działania odpowiednio przygotować.

Sprawdź również: Nazywają ją "Wyspą Słońca". Leży na Bałtyku i przyciąga turystów nie tylko z Polski

W jaki sposób ubiegać się o odszkodowanie za zmarnowany urlop?

Dla wielu osób zaskoczeniem może być termin, w jakim można ubiegać się o odszkodowanie. Mamy na to aż trzy lata, a termin upływa 1 stycznia kolejnego, czyli czwartego, roku. W tym czasie musimy sformułować nasze żądania na piśmie i przekazać je do organizatora wyjazdu (np. biura podróży). Warto pamiętać o przedstawieniu odpowiednich dowodów. Będzie to stosunkowo łatwe w przypadku braku widoku na morze, niesprawnej klimatyzacji czy też brudu w pokoju. W takich sytuacjach wystarczy zrobienie zdjęcia lub nagranie filmiku.

Do roszczenia o odszkodowanie za zmarnowany urlop warto dołączyć wszelkie dokumenty, jakie posiadamy w tej sprawie. Jeśli przed wyborem wakacji prowadziliśmy korespondencję z organizatorem, w której poruszaliśmy temat standardu hotelu, który okazał się odmienny od oferty — dołączmy go. Jeśli na miejscu składaliśmy reklamację u rezydenta bądź obsługi hotelu, również dołączmy takie dokumenty.  To wszystko będzie działało jedynie na naszą korzyść i zwiększy szansę na otrzymanie odszkodowania za zmarnowany urlop.

Zobacz też:

"Mała Holandia" w północnej Polsce. Wiosną są tam tłumy turystów

W latach 80 był ulubionym kierunkiem polskich turystów. Dziś też przyciąga klimatem i cenami

​Nie musisz jechać do Prowansji. Lawendowy piknik odbywa się o wiele bliżej

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: turystyka | urlop | wakacje | podróż samolotem