Reklama
Reklama

​Możesz dostać odszkodowanie za zmarnowany urlop. Nawet po 3 latach od wyjazdu

Wyjazd na urlop to czas, w którym każdy z nas chce odpocząć. Dodatkowo wielu z nas chce choć przez jeden tydzień w roku zażyć kąpieli słonecznych bez obaw o to, że za chwilę spadnie deszcz lub znacznie obniży się temperatura. Poznaj swoje prawa i dowiedz się, w jakich sytuacjach możesz otrzymać odszkodowanie za zmarnowany urlop.

Zmarnowany urlop, czyli co? W tych sytuacjach może dostać odszkodowanie

Pojęcie "zmarnowany urlop" jest dość szerokie i dla każdego może oznaczać coś innego. Właśnie z tego względu wyodrębnione zostały kryteria, które pozwalają jednoznacznie określić, kiedy wyjazd został "zmarnowany". Zaliczamy do nich:

  • opóźniony lot,
  • skrócony wyjazd z winy organizatora,
  • standard, wyżywienie lub zakwaterowanie odbiegające od warunków umowy.

O ile pierwsze dwa czynniki są jednoznaczne i praktycznie każdy turysta może określić, czy nie doszło w tym aspekcie do uchybień, o tyle trzeci punkt jest niezwykle "pojemny". Może się w nim znaleźć, chociażby:

  • niezgodność kategorii hotelu z ofertą organizatora,
  • niezgodność oferty wyżywieniowej z ofertą organizatora (np. konieczność płatności za posiłki lub napoje, brak menu dla dzieci czy wegetarian),
  • niższy, niż w ofercie organizatora, standard hotelu (m.in. brud w pokoju czy basenie, niesprawna klimatyzacja, brak widoku na morze, łóżka inne niż w ofercie),
  • różnice między ofertą hotelową a ofertą organizatora (brak strefy spa, siłowni czy kortów tenisowych).

Wszelkie uchybienia w tej kwestii mogą być podstawą do roszczenia wobec organizatora. Jednak przede wszystkim należy się do tego działania odpowiednio przygotować.

Sprawdź również: Nazywają ją "Wyspą Słońca". Leży na Bałtyku i przyciąga turystów nie tylko z Polski

W jaki sposób ubiegać się o odszkodowanie za zmarnowany urlop?

Dla wielu osób zaskoczeniem może być termin, w jakim można ubiegać się o odszkodowanie. Mamy na to aż trzy lata, a termin upływa 1 stycznia kolejnego, czyli czwartego, roku. W tym czasie musimy sformułować nasze żądania na piśmie i przekazać je do organizatora wyjazdu (np. biura podróży). Warto pamiętać o przedstawieniu odpowiednich dowodów. Będzie to stosunkowo łatwe w przypadku braku widoku na morze, niesprawnej klimatyzacji czy też brudu w pokoju. W takich sytuacjach wystarczy zrobienie zdjęcia lub nagranie filmiku.

Do roszczenia o odszkodowanie za zmarnowany urlop warto dołączyć wszelkie dokumenty, jakie posiadamy w tej sprawie. Jeśli przed wyborem wakacji prowadziliśmy korespondencję z organizatorem, w której poruszaliśmy temat standardu hotelu, który okazał się odmienny od oferty — dołączmy go. Jeśli na miejscu składaliśmy reklamację u rezydenta bądź obsługi hotelu, również dołączmy takie dokumenty.  To wszystko będzie działało jedynie na naszą korzyść i zwiększy szansę na otrzymanie odszkodowania za zmarnowany urlop.

Zobacz też:

To jedne z najpiękniejszych ruin zamku w Polsce. Rzut beretem od Krakowa

Każdy senior chciałby tu mieszkać na emeryturze. To najlepsze miejsce do życia dla starszych

To najczystsze miasto na świecie. Do niedawna nieznane, dziś przyciąga turystów

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: turystyka | urlop | wakacje | podróż samolotem