Reklama
Reklama

​Zbliżają się masowe kontrole. Niektórzy mogą stracić ulgę

Wiele właścicieli domów jednorodzinnych zdecydowało się skorzystać z ulgi za kompostownik, co przełożyło się na wysokość ich rachunków za wywóz śmieci. Teraz urzędnicy kontrolują, czy w prawidłowy sposób otrzymali oni pieniądze. Sprawdź, jak wygląda kontrola ulgi za kompostownik i w jakich przypadkach można ją stracić.

Ulga za kompostownik — co to jest?

Zgodnie z prawem od 1 stycznia 2023 roku każdy mieszkaniec gminy może otrzymać 10 zł ulgi na wywóz śmieci, jeśli spełni określone warunki. Chodzi o posiadanie przydomowego kompostownika, który spełnia wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. Zgodnie z tymi przepisami kompostownikiem może być drewniana skrzynia, plastikowe bądź metalowe pojemniki zapewniające swobodny dostęp powietrza do kompostu, pryzma, wykopany w ziemi dół zakryty warstwą gałęzi. Można do niego wyrzucać:

  • fusy z herbaty i kawy,
  • liście z drzew,
  • poobcinane i rozdrobnione gałęzie,
  • resztki jedzenia i ściółki po domowych zwierzętach roślinożernych — w tym ich odchody,
  • resztki roślinne z kuchni,
  • resztki warzyw i owoców,
  • skorupy jajek,
  • trawę z koszenia,
  • zeschłe rośliny.

Z kolei do kompostownika nie możemy wrzucać mięsa, odchodów zwierzęcych, popiołu z węgla kamiennego, ziemi i kamieni oraz zużytych olejów jadalnych.

Sprawdź również: Te osoby kupią bilety PKP za grosze. Nawet 100 proc. zniżki

W jakich przypadkach może nastąpić utrat ulgi za kompostownik?

Ulga za kompostownik przysługuje jedynie osobom, które faktycznie z niego korzystają. Urzędnicy gminni mogą przeprowadzać w tym zakresie kontrole, a ich skutkiem może być odebranie ulgi. Może to nastąpić w trzech przypadkach:

  1. brak faktycznie posiadanego kompostownika spełniającego wymagania formalne,
  2. niekompostowanie odpadów organicznych w kompostowniku,
  3. uniemożliwienie wyznaczonemu kontrolerowi przeprowadzenia kontroli.

Wystąpienie jednej z tych przesłanek sprawia, że natychmiastowo tracimy prawo do ulgi, a kolejne ubieganie się o nią będzie możliwe dopiero po upływie sześciu miesięcy od daty kontroli, a także złożeniu nowej deklaracji o wysokości opłat za wywóz śmieci.

Sprawdź również: Te osoby będą zwolnione z podatku w 2025 roku. Znamy nowe zasady

Warto pamiętać, że kontrole są przeprowadzane przez urzędników w godzinach pracy urzędów. Dodatkowo najczęściej zapowiadają swoją wizytę na nieruchomości z wyprzedzeniem. Urzędnicy regularnie dokonują kontroli, by sprawdzać zasadność otrzymywanych ulg. Co więcej, jeśli postępujemy zgodnie z prawem, nie mamy czego obawiać się podczas kontroli. Powinniśmy się jednak odpowiednio przygotować na wizytę urzędnika, także pod względem formalnym — uszykujmy wszystkie posiadane pozwolenia czy też informacje o materiałach, jeśli takie posiadamy. To znaczeni usprawni kontrolę.

Zobacz też:

Nawet 150 tys. złotych na zmianę mieszkania. Kto może skorzystać z dofinansowania?

​Możesz znacznie obniżyć rachunki za prąd. Wystarczy jeden trik na włączanie pralki

Możesz płacić mniej za wywóz śmieci. Wystarczy, że spełnisz ten warunek

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kary finansowe | pieniądze