Temperatura w miejscu twojej pracy jest wyższa niż 25 stopni? To musi ci zapewnić pracodawca!
Wysokie temperatury to prawdziwe wyzwanie dla pracowników. Upały zmniejszają ich wydajność i produktywność, a dodatkowo znacznie determinują koncentrację. W związku z tym przepisy bezpieczeństwa chronią pracowników, zmuszając pracodawców do stworzenia odpowiednich warunków do pracy. Jakie obowiązki ma pracodawca, kiedy temperatura w miejscu pracy jest wyższa niż 25 stopni Celsjusza?
Prawo pracy nie definiuje, po jakiej przekroczeniu temperatury można zrezygnować z pełnienia swoich obowiązków. Niemniej jednak ustalono, że temperatura powietrza 25°C i więcej oznaczają dodatkowe wymagania dla pracodawców. Ci przede wszystkim muszą zadbać o stały dostęp do napojów, choć tutaj sytuacja jest różna dla poszczególnych zawodów.
Zapewnienie pracownikom wody pitnej regulują przepisy BHP i to bez względu na temperaturę panującą na dworze. Może to być również zdatna do picia woda z kranu, a miejsce jej czerpania powinno się znajdować nie dalej niż 75 m od stanowisk pracy. Szczególnie w trudnych warunkach pracy, czyli podczas pracy na zewnątrz przy ponad 25°C pracodawca ma obowiązek dostarczyć pracownikom napoje zimne, które są wzbogacone o sole mineralne i witaminy.
Ta sama zasada dotyczy pracowników biurowych. Tu jednak ustawodawca założył, że w pomieszczeniach zamkniętych obowiązek dostarczenia zimnych napojów obowiązuje, kiedy temperatura powietrza wynosi 28°C.
Badania wskazują, że podczas upałów aż o 20 proc. spada produktywność, a o 19 proc. zdolność koncentracji wśród pracowników biurowych. Dlatego oprócz dostarczania napojów, pracodawca ma obowiązek sprawdzania i oceniania, czy sprawność psychofizyczna pracownika jest na poziomie umożliwiającym wykonywanie obowiązków służbowych. Kiedy z powodów upałów pracownik słabnie, nie może się skupić i czuje się źle, powinien być oddelegowany do domu.
Co w sytuacji, kiedy pracodawca nie zapewnia pracownikom odpowiedniej ilości zimnych napojów? W definicji prawa jest to wykroczenie wobec pracownika, za które grożą kary przewidziane w art. 283 par. 1 Kodeksu pracy. Na pracodawcę może zostać nałożona kara grzywny od 1000 do 30 000 zł. Na najwyższy wymiar kary narażają się pracodawcy, którzy notorycznie łamią prawo, co może mieć finał w sądzie.
Jeżeli czujemy, że upał jest przyczyną naszego złego samopoczucia, powinniśmy niezwłocznie poinformować o tym przełożonego. W sytuacji zagrożenia wszelkie wątpliwości rozstrzyga Kodeks pracy. Ten dokładnie określa sposób zachowania podczas upałów:
W takiej sytuacji pracodawca nie ma prawa zmniejszenia wynagrodzenia za czas, w którym z wymienionych powodów pracownik opuszcza miejsce pracy.
Zobacz też:
Bankomat wciągnął twoją kartę płatniczą? Sprawdź, co musisz zrobić
To najmodniejsze znicze tego roku. Ceny sięgają nawet kilkuset złotych
ZUS wysyła ponad 650 zł miesięcznie bez względu na wiek. Wystarczy spełnić tylko jeden warunek