Temperatura w miejscu twojej pracy jest wyższa niż 25 stopni? To musi ci zapewnić pracodawca!
Wysokie temperatury to prawdziwe wyzwanie dla pracowników. Upały zmniejszają ich wydajność i produktywność, a dodatkowo znacznie determinują koncentrację. W związku z tym przepisy bezpieczeństwa chronią pracowników, zmuszając pracodawców do stworzenia odpowiednich warunków do pracy. Jakie obowiązki ma pracodawca, kiedy temperatura w miejscu pracy jest wyższa niż 25 stopni Celsjusza?
Prawo pracy nie definiuje, po jakiej przekroczeniu temperatury można zrezygnować z pełnienia swoich obowiązków. Niemniej jednak ustalono, że temperatura powietrza 25°C i więcej oznaczają dodatkowe wymagania dla pracodawców. Ci przede wszystkim muszą zadbać o stały dostęp do napojów, choć tutaj sytuacja jest różna dla poszczególnych zawodów.
Zapewnienie pracownikom wody pitnej regulują przepisy BHP i to bez względu na temperaturę panującą na dworze. Może to być również zdatna do picia woda z kranu, a miejsce jej czerpania powinno się znajdować nie dalej niż 75 m od stanowisk pracy. Szczególnie w trudnych warunkach pracy, czyli podczas pracy na zewnątrz przy ponad 25°C pracodawca ma obowiązek dostarczyć pracownikom napoje zimne, które są wzbogacone o sole mineralne i witaminy.
Ta sama zasada dotyczy pracowników biurowych. Tu jednak ustawodawca założył, że w pomieszczeniach zamkniętych obowiązek dostarczenia zimnych napojów obowiązuje, kiedy temperatura powietrza wynosi 28°C.
Badania wskazują, że podczas upałów aż o 20 proc. spada produktywność, a o 19 proc. zdolność koncentracji wśród pracowników biurowych. Dlatego oprócz dostarczania napojów, pracodawca ma obowiązek sprawdzania i oceniania, czy sprawność psychofizyczna pracownika jest na poziomie umożliwiającym wykonywanie obowiązków służbowych. Kiedy z powodów upałów pracownik słabnie, nie może się skupić i czuje się źle, powinien być oddelegowany do domu.
Co w sytuacji, kiedy pracodawca nie zapewnia pracownikom odpowiedniej ilości zimnych napojów? W definicji prawa jest to wykroczenie wobec pracownika, za które grożą kary przewidziane w art. 283 par. 1 Kodeksu pracy. Na pracodawcę może zostać nałożona kara grzywny od 1000 do 30 000 zł. Na najwyższy wymiar kary narażają się pracodawcy, którzy notorycznie łamią prawo, co może mieć finał w sądzie.
Jeżeli czujemy, że upał jest przyczyną naszego złego samopoczucia, powinniśmy niezwłocznie poinformować o tym przełożonego. W sytuacji zagrożenia wszelkie wątpliwości rozstrzyga Kodeks pracy. Ten dokładnie określa sposób zachowania podczas upałów:
W takiej sytuacji pracodawca nie ma prawa zmniejszenia wynagrodzenia za czas, w którym z wymienionych powodów pracownik opuszcza miejsce pracy.
Zobacz też:
Tak oszczędzisz we Wszystkich Świętych. W tym miejscu dostaniesz darmowe znicze
Polacy nie będą zadowoleni. Symbol Wszystkich Świętych drastycznie podrożeje
W tych miesiącach przejście na emeryturę jest złym pomysłem. Stracisz sporo pieniędzy