Reklama
Reklama

Operatorzy zablokują tę opcję w telefonach Polaków. Zmiany dotkną miliony osób

Użytkownicy telefonów komórkowych każdego dnia narażeni są na ataki ze strony cyberprzestępców. By ich uniknąć, należy przede wszystkim przestrzegać zasad bezpiecznego zachowania. Jednak z pomocą przychodzą również rozwiązania systemowe. Sprawdź, jak na poprawę cyberbezpieczeństwa wpłyną zmiany wprowadzone przez rząd.

Koniec z phishingiem, smishingiem i spoofingiem?

Najbardziej znane cyberoszustwa z wykorzystaniem technologii telekomunikacyjnej, to właśnie phishing, smishing oraz spoofing. Pierwszy z nich — phishing — polega na podszywaniu się pod inną osobę (lub instytucję) w celu wyłudzenia danych. Jest to prawdopodobnie najbardziej znana forma cyberprzestępstwa, w której przestępcy najczęściej wykorzystują specjalnie zmienione strony internetowe bądź linki do nich.

Drugi rodzaj cyberprzestępstwa, czyli smishing, można określić jako rodzaj phishingu. Jest to jednak szczególny przypadek, gdy zamiast stron internetowych wykorzystuje się wiadomości SMS. Ostatni rodzaj — spoofing — odnosi się do podszywania pod banki, instytucje i urzędy państwowe, firmy, a nawet osoby fizyczne w celu wyłudzenia danych lub pieniędzy.

Sprawdź również: Tysiące odbiorców dostaną korekty faktur za prąd. Firma przyznaje się do błędu

Firmy telekomunikacyjne pomogą walczyć z cyberprzestępcami

W walce z cyberoszustwami pomóc mają rozwiązania wprowadzone w ustawie o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Chodzi między innymi o możliwość blokowania przez telekomy wiadomości, które będą nosiły znamiona spoofingu. Wzorce i napisy będą zgromadzone w systemie prowadzonym przez Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego (CSIRT NASK). Od 25 marca 2024 roku dostęp do niego będą miały również firmy telekomunikacyjne. Jednak blokowanie połączeń głosowych przez telekomy będzie możliwe dopiero od 25 września 2024 roku.

Sprawdź również: Emeryci zapomnieli, że mają tam oszczędności. To ponad 230 mld złotych

Jak zachować bezpieczeństwo, by nie paść ofiarą cyberprzestępców?

Jednak każda osoba korzystająca z telefonu powinna zwrócić uwagę na kilka podstawowych aspektów dotyczących ochrony przez potencjalnym cyberprzestępstwem. Przede wszystkim powinniśmy niezwykle ostrożnie podchodzić do udostępniania informacji osobistych przez telefon. To właśnie ten błąd jest fundamentem metody cyberprzestępczej, którą jest phishing.  Klasycznym jej przykładem jest oszust dzwoniący i podający się za pracownika banku lub innej instytucji finansowej. Należy także pamiętać o tym, by nie klikać podejrzanych linków, które dostajemy np. w formie wiadomości SMS. W tym przypadku sztandarowym przykładem jest wiadomość, z której treści wynika konieczność potwierdzenia odbioru paczki. W taki sposób podajemy swoje dane wrażliwe i stajemy się ofiarami cyberprzestępstwa.

Zobacz też:

​Kierowcy w tym mieście muszą się szykować na kontrole parkingów. Posypią się mandaty

​Masz tylko 10 lat pracy? Sprawdź, czy przysługuje ci emerytura

​Ruszają kontrole śmietników. Mogą się posypać mandaty

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: pieniądze