Stłukłeś w sklepie słoik lub butelkę? Sprawdź, czy musisz za nie zapłacić
Do stłuczenia słoików dochodzi codziennie w każdym sklepie. Czasem winą jest nieuwaga klientów, czasem szaleństwa dzieci a niekiedy nieodpowiednie ułożenie towaru. Co jednak, jeśli niechcący potrąciłeś słoik, który spadł i się stłukł? Prawo mówi jasno kto i w jakiej sytuacji powinien za to zapłacić.
Stłuczenie słoika w sklepie to żadna wielka tragedia i choć nie są to komfortowe sytuacje, to jednak się zdarzają. Kto w takim przypadku płaci za zniszczony towar? Wiele zależy tu od kontekstu. Prawo dokładnie określa, kto w jakim przypadku ponosi koszty za uszkodzenie produktu.
Do stłuczenia słoików czy rozsypania towarów dochodzi z wielu przyczyn. Prawo przewiduje tu kilka przypadków. Jeśli do stłuczenia słoika doszło z winy sprzedawcy, to on ponosi koszty zniszczenia towaru. Chodzi tu na przykład o sytuację, kiedy sięgasz po jeden słoik, a z powodu ciasnego ułożenia towaru na półce inne słoiki spadną na ziemię. Natomiast jeśli do stłuczenia słoika w sklepie dojdzie z winy klienta, to on płaci za rozbity towar. Chodzi tu o sytuację, kiedy upuściliśmy towar, wrzuciliśmy go nieuważnie do koszyka tak, że się rozbił lub poszukując w głębi regałów jakiegoś towaru zrzuciliśmy inny.
To bardzo częsta sytuacja: dzieci znudzone zakupami biegają po sklepie i przy okazji mogą coś zniszczyć. W świetle prawa, małoletni do 13. roku życia są zwolnieni z odpowiedzialności cywilnej. Jednak za rozbity przez dziecko słoik będą musieli zapłacić rodzice lub opiekunowie. W praktyce często wygląda to tak, że duże dyskonty mają takie straty wpisane w koszty i nie obciążają tym klientów. W małych sklepikach każda strata jest dość realna i tu sprzedawca może dopominać się zapłaty za stłuczony słoik. Jeśli doszło do tego z twojej winy lub z winy twojego dziecka, będzie trzeba ponieść koszty tej nieuwagi.
Czytaj też: Chcesz zapłacić uszkodzonym banknotem? Ekspert tłumaczy, czy możesz to zrobić
Stłuczenie słoika czy to w małym sklepie, czy w dyskoncie, wpędza nas w poczucie winy. Zdarza się, że chcemy pomóc w usunięciu szkód i rzucamy się do sprzątania stłuczonego szkła. Lepiej jednak tego nie robić. Za bezpieczeństwo klientów w sklepie odpowiada właściciel czy też sprzedawca i to on musi usunąć z podłogi potłuczone szkło. Pracownicy sklepu dysponują odpowiednim sprzętem i przeszkoleniem do tego, aby bezpiecznie usunąć stłuczony słoik. Zrobią to bezpiecznie i dokładnie, by nie narażać klientów na skaleczenia.
Zobacz też:
Ponowne przeliczenie emerytur. Nawet 100 tys. osób może dostać wyższe świadczenie
Nowy dodatek do energii. Te osoby mogą dostać aż 600 zł na prąd
Tu zrobisz najtańsze zakupy spożywcze. Auchan stracił pozycję lidera