Stłukłeś w sklepie słoik lub butelkę? Sprawdź, czy musisz za nie zapłacić
Do stłuczenia słoików dochodzi codziennie w każdym sklepie. Czasem winą jest nieuwaga klientów, czasem szaleństwa dzieci a niekiedy nieodpowiednie ułożenie towaru. Co jednak, jeśli niechcący potrąciłeś słoik, który spadł i się stłukł? Prawo mówi jasno kto i w jakiej sytuacji powinien za to zapłacić.
Stłuczenie słoika w sklepie to żadna wielka tragedia i choć nie są to komfortowe sytuacje, to jednak się zdarzają. Kto w takim przypadku płaci za zniszczony towar? Wiele zależy tu od kontekstu. Prawo dokładnie określa, kto w jakim przypadku ponosi koszty za uszkodzenie produktu.
Do stłuczenia słoików czy rozsypania towarów dochodzi z wielu przyczyn. Prawo przewiduje tu kilka przypadków. Jeśli do stłuczenia słoika doszło z winy sprzedawcy, to on ponosi koszty zniszczenia towaru. Chodzi tu na przykład o sytuację, kiedy sięgasz po jeden słoik, a z powodu ciasnego ułożenia towaru na półce inne słoiki spadną na ziemię. Natomiast jeśli do stłuczenia słoika w sklepie dojdzie z winy klienta, to on płaci za rozbity towar. Chodzi tu o sytuację, kiedy upuściliśmy towar, wrzuciliśmy go nieuważnie do koszyka tak, że się rozbił lub poszukując w głębi regałów jakiegoś towaru zrzuciliśmy inny.
To bardzo częsta sytuacja: dzieci znudzone zakupami biegają po sklepie i przy okazji mogą coś zniszczyć. W świetle prawa, małoletni do 13. roku życia są zwolnieni z odpowiedzialności cywilnej. Jednak za rozbity przez dziecko słoik będą musieli zapłacić rodzice lub opiekunowie. W praktyce często wygląda to tak, że duże dyskonty mają takie straty wpisane w koszty i nie obciążają tym klientów. W małych sklepikach każda strata jest dość realna i tu sprzedawca może dopominać się zapłaty za stłuczony słoik. Jeśli doszło do tego z twojej winy lub z winy twojego dziecka, będzie trzeba ponieść koszty tej nieuwagi.
Czytaj też: Chcesz zapłacić uszkodzonym banknotem? Ekspert tłumaczy, czy możesz to zrobić
Stłuczenie słoika czy to w małym sklepie, czy w dyskoncie, wpędza nas w poczucie winy. Zdarza się, że chcemy pomóc w usunięciu szkód i rzucamy się do sprzątania stłuczonego szkła. Lepiej jednak tego nie robić. Za bezpieczeństwo klientów w sklepie odpowiada właściciel czy też sprzedawca i to on musi usunąć z podłogi potłuczone szkło. Pracownicy sklepu dysponują odpowiednim sprzętem i przeszkoleniem do tego, aby bezpiecznie usunąć stłuczony słoik. Zrobią to bezpiecznie i dokładnie, by nie narażać klientów na skaleczenia.
Zobacz też:
Korzystasz z usług tej firmy kurierskiej? Wkrótce ceny przesyłek wzrosną
Dzieci z tych terenów mogą dostać 1000 zł zasiłku. Sprawdź warunki
Przygotuj się na Wszystkich Świętych. Tu kupisz najtańsze znicze