Robisz to w czasie rozmowy? Twoi znajomi tego nienawidzą
Rozmowa jest najważniejszą formą wzajemnego poznania. Wiedza na temat tego, jak rozmawiać i jakich tematów unikać w trakcie konwersacji, może pomóc nam w wielu sferach naszego życia. Sprawdź, co najbardziej denerwuje twoich znajomych podczas rozmowy i wystrzegaj się tych błędów.
Rozmowa jest jednym z kluczowych elementów naszego życia społecznego, zarówno w pracy, w domu, jak i wśród znajomych. Równie ważna jest jednak towarzysząca jej mowa ciała. Przedstawiamy, czego warto unikać podczas komunikacji werbalnej, by nie zniechęcać do siebie rozmówców.
Jeżeli podczas rozmowy komuś przerywamy nieustannie jego wypowiedzi, to druga osoba może odebrać nasze zachowanie jako sygnał, że według nas to, co my mamy do powiedzenia, jest ważniejsze lub ciekawsze niż słowa naszego rozmówcy.
Przerywanie niszczy również naturalny bieg rozmowy. Co więcej, osoby, które mniej mówią, a więcej słuchają, sprawiają wrażenie bardziej sympatycznych i tworzą przyjazną atmosferę rozmowy. Nie zapominajmy również o tym, że osoba, której przerywamy, zazwyczaj odpowie nam tym samym, więc jeśli coś nas irytuje lub nam przeszkadza, to po prostu sami nie róbmy tej rzeczy, aby równie szybko nie powróciła ona do nas.
Jeżeli chcemy pozbyć się nawyku przerywania, przede wszystkim powinniśmy się zastanowić, kiedy najczęściej kusi nas, aby przerwać innej osobie i pomyśleć, z czego to może wynikać. Poza tym możemy stosować metodę, która nakazuje, aby poczekać 2 sekundy, zanim odezwiemy się, po zakończonej wypowiedzi innej osoby, ponieważ dzięki temu zyskamy pewność, że nikomu nie przerwiemy.
Podczas dialogu powinniśmy się w 100% skupić na naszym rozmówcy. Nawet jeżeli mamy podzielną uwagę, to warto odłożyć smartfona, chociaż na czas tej rozmowy. Dzięki temu wyrazimy szacunek wobec naszego rozmówcy. Jest to istotne, ponieważ druga osoba może poczuć się lekceważona i stracić chęć do wypowiedzi, jeśli zobaczy, że rozpraszają nas inne rzeczy.
Również odłożenie telefonu sprawi, że rozmowa będzie bardziej owocna i wartościowa, ponieważ będziemy w stanie wyłapać wszystkie szczegóły i inteligentnie do nich nawiązywać. Podczas komunikacji werbalnej bardzo ważne jest bycie tu i teraz.
Rozmówcy również nie lubią, gdy rozmowa skupia się tylko na jednej ze stron. Jeżeli zauważymy problem nadmiernego mówienia o sobie, warto zadać sobie pytanie, np. ile zdań zajmuje nam powiedzenie o tym, co robiliśmy się w weekend, czy były to dwa zdania, czy dwie minuty wypowiedzi.
Rozmowa powinna polegać na dwustronnej wymianie wypowiedzi, więc warto również dać pole do popisu drugiej osobie. W tym celu powinniśmy optymalnie skracać naszą wypowiedź tak, aby nie zamieniać dialogu w monolog.
Brak jakiegokolwiek kontaktu wzrokowego może sprawić, że osoba, z którą rozmawiamy, pomyśli, że nie jesteśmy pewni siebie lub nawet jesteśmy nieszczerzy i niezainteresowani tym, co się do nas mówi. Jednak ważny jest tu balans, ponieważ jeżeli będziemy się zbyt intensywnie i zbyt długo wpatrywać w czyjeś oczy, sprawi to, że dana osoba poczuje się nieswojo.
Chcąc uniknąć dyskomfortu rozmówcy, powinniśmy podczas rozmowy patrzeć się w różne punkty na twarzy drugiej osoby. Oznacza to w praktyce przesuwanie wzroku od czoła, poprzez oczy, nos, usta, od czasu do czasu spoglądając również w inną stronę. Będzie to nieco delikatniejszy rodzaj kontaktu.
Sukces prowadzonej rozmowy zapewni także unikanie tematów, które mogą łatwo doprowadzić do konfliktu lub są zwyczajnie nie na miejscu. Wśród pytań, jakich nie powinniśmy zadawać, są takie tematy jak:
- sprawy finansowe,
- kwestie religijne,
- polityka,
- kwestie zdrowotne,
- niektóre kwestie rodzinne.
Zobacz też:
To dostojne imię królowało w latach 90. Dziś rodzice o nim nie pamiętają
To imię w PRL-u było powodem do dumy. Teraz "młodym" kojarzy się z disco polo
Tych kosmetyków nie łącz. Podrażnisz skórę i nabawisz się przebarwień