Reklama
Reklama

Nieudany prezent świąteczny? Sprawdź, jak możesz go zwrócić

Święta Bożego Narodzenia to także czas, gdy obdarowujemy i jesteśmy obdarowywani prezentami. Jednak nie zawsze podarunek trafi w nasze gusta lub na przykład otrzymujemy go w nieodpowiednim rozmiarze czy kolorze. Czy w takim przypadku możemy zwrócić nieudany prezent? Ekspertka UOKiK wyjaśnia, jak to wygląda w przypadku zakupów stacjonarnych, a jak w przypadku sklepów internetowych.

Czasem zdarza się, że prezent jest nietrafiony i nie wpisuje się w nasze gusta lub ma nieprawidłowy rozmiar. Wiele osób w takiej sytuacji zastanawia się, czy może go zwrócić do sklepu lub wymienić na coś innego. Okazuje się, że zależy to od tego, gdzie prezent został zakupiony. Wyjaśniamy, na czym polega różnica.

Czy można zwrócić prezent kupiony stacjonarnie? Ekspertka UOKiK wyjaśnia

W przypadku prezentów, które kupujemy w sklepach stacjonarnych, niestety nie przysługuje nam odgórnie prawo do zwrotu lub wymiany towaru. Kwestia zwrotu czy wymienienia towaru jest zależna każdorazowo od dobrej woli sprzedawcy.

Wobec tego warto już podczas samego zakupu dopytać sprzedawcę czy towar podlega wymianie, gdy okaże się na przykład być w za małym rozmiarze. Na szczęście obecnie już większość dużych sieciowych sklepów umożliwia swoim klientom takie działania.

Natomiast jeśli chodzi o termin zwrotu zakupionego w danym sklepie towaru, Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia, że:

Czytaj również: Gwiazdy chwalą się choinkami. Które świąteczne drzewko jest najładniejsze?

Czy kupując przez internet, mamy więcej praw? Kluczowa jest jedna kwestia

Inaczej wygląda to w przypadku zakupów internetowych. Zgodnie z prawem, kupującemu przysługuje 14-dniowy termin odstąpienia od umowy. To oznacza, że w ciągu dwóch tygodni, bez żadnych konsekwencji, możemy oddać lub wymienić zakupioną rzecz.

Wynika to przede wszystkim z tego, że podczas zakupów online nie mamy możliwości danej rzeczy obejrzeć czy przymierzyć tak, jak w przypadku kupna w sklepie stacjonarnym. Decydując się na zwrot online, nawet nie musimy podawać powodu, dla którego dana rzecz jest odsyłana do sklepu. Wystarczy, że wypełnimy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i dołączymy je do poprawnie zapakowanego przedmiotu.

Jednak musimy zwrócić uwagę na jedną kwestię, ponieważ bardzo duże znaczenie ma to, gdzie znajduje się sklep, z którego zamawiamy towar. Jeżeli jego siedziba jest poza granicami Polski lub nawet Unii Europejskiej, to oczywiście nie będą go obowiązywały przepisy działające na terenie naszego kraju.

W praktyce oznacza to, że sprzedawca może nie respektować naszych praw konsumenckich. Warto więc sprawdzić informacje o tym, gdzie zlokalizowany jest sklep, które zazwyczaj znajdziemy na dole strony internetowej.

Zobacz też:

Seniorzy potrzebują tej witaminy. Niedobory są powszechne

Więcej nie kupisz kostek do zmywarki. Zrobisz je za grosze w domu, a naczynia będą lśnić

Tak samodzielnie odpowietrzysz kaloryfer. Nie musisz wzywać fachowca

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakupy